lørdag 27. mars 2010

Hjemmelaget påskepynt - anno 2010

Sist vi var på hytta i Trysil laget vi (storebror, mormor og jeg) litt påskepynt, som skal pynte opp hytta i påsken. Det var veldig koselig å lage det der pynten skal være, og i tillegg slipper vi å drasse det med oss dit i påsken. (Da er det sikkert en million andre ting vi skal pakke med oss.)


Egg (plast), maling og fjær er fra panduro. Vi kunne selvsagt blåst ut noen ekte egg og malt dem, men storebror er 3 år og jeg anså det som mer sansynlig vellykket og hyggelig hobbystund med uknuselige egg. Samtidig som det er lettere å ta vare på de uknuselige eggene på hytta i mange år fremover.


Et tips til påskepynting (eller annen hobbyaktivitet) på hytta:
- hvis du har med blomster på hytta og de er pakket inn i gråpapir, ikke kast papiret. Disse store blanke arkene er fine som underlag når ungene kladder i vei med maling, lim og annet hobbystæsj. Så trenger du ikke være så bekymret for gamle bord eller fine påskeduker. ;)


Lillebror syntes derimot eggene burde smakes på og ikke males...  ;)

Når eldstemann skal tegne og male, velger han gjerne de sterkeste fargene som mørke blå, brunt, rødt eller orange. Derfor valgte jeg et sett med Tilda maling som het "vår", og dermed var fullt av duse pastellfarger. Sånn slapp jeg å mase på han med å velge noe mer "påskeaktig", for stakkars hva vet vel egentlig han hva mamma foretrekker som påskefarger? Og han kunne fornøyd velge og vrake i det vi hadde av farger.


Mitt hemmelige ess i ermet er at vi ikke malte alle eggene da vi var der sist, slik at vi kan kose oss med å dekorere noen flere i påsken. Regner med at det blir ønskelig når storebror ser hvor fint eggene henger til pynt. Men fordi vi ikke skal på hytta før sent i påsken, er det koselig for de som skal være der hele påsken at litt pynt er ferdig allerede! ;)


Riktig så fornøyd var både jeg og storebror med resultatet. Så nå gleder vi oss til å komme på hytta i påsken, og se hvor fint de pynter opp.  :-)

6 kommentarer:

  1. Ja koselig å pynte sammen og oppleve gleden til godgutten- og vi gleder oss til påskedagene vi skal ha sammen!

    SvarSlett
  2. Husker du sa du leter etter pizzaoppskrifter uten tomat, så da tenkte jeg at jeg ville tipse deg om at jeg har lagt ut en oppskrift på calzone med et fyll av to typer ost, skinke, salami og egg.

    God påske til deg og dine!

    SvarSlett
  3. Hei igjen!
    Så klart vi legger deg til! God påske! :-D

    SvarSlett
  4. Så koselig å lage noe sammen:)
    Fint det ble!

    Ønsker dere en god påske.
    Klem Vivian

    SvarSlett
  5. Saa lekre de var og saa lur du har vaert med tanke paa aa lage pynten der og saa spare litt til selve paasken! Du er jammen organisert og fremovertenkende:)
    Haaper dere faar en straalende paaske. Maatte det blir godt vaer og mange fine skiturer;)
    KLEM!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails